Wednesday, April 30, 2014

Oh, Vilket Party!

I senaste inlägget skrev jag om hur jag och mina kompisar hamnade, ganska slumpmässigt, på ett party med brasilianskt tema. Sedan dess har vi hunnit gå på ett till party, dagen efter faktiskt. Kort sagt - they like their parties. Vi kanske ska till ett till imorgon, den brasilianska klubben har träff varje torsdag men tydligen ska det vara synonymt med fest så vi funderar på att gå dit. 

Innan jag berättar om alla dessa festligheter tänkte jag dock börja med ett, lite mindre exalterande perhaps, park-besök. I fredags hade jag interkulturell kommunikation och vår lektion gick ut på att gå runt i närliggande Nogawa park och "observera". Så det gjorde vi och passade på att leka lite på lekplatsen samtidigt (de hade en linbana!).



Det var superhärligt väder den dagen och parken var väldigt fin så det var inte så outhärdligt som fjärde perioden (kl 14:20-15:50) annars kan vara en fredag när en längtar efter helg.

Efter parkbesöket var det då äntligen party-time igen, en klubb som ägnar sig åt att tussa ihop utvytesstudenter (vi) och japanska studenter på universitet hade ordnat en fest i cafeterian. Jag och Alex var lite oroliga att det bara skulle vara en massa utbytesstudenter, för vi ville ju gärna skaffa lite japanska kompisar. Det visade sig dock inte vara några problem, så fort vi gick in i rummet kom det fram en grupp med japaner som började prata med oss och så fortsatte det hela kvällen. 

Festen varade bara i två timmar men jag hade väldigt roligt och fick en del nya kompisar. Alla hade en massa frågor om Sverige, många trodde att vi pratar engelska till exempel. Den allra knäppaste frågan, nej konstaterandet ska jag säga, jag fick riktat mot mig var "du har blåa ögon". You don't say?! Hade ingen aning... Någon dag senare fick jag detta bekräftat igen av en kille jag har gått i samma klass som i snart en månad nu... Bra jobbat. På tal om klass så har jag en bild på min, från vår första dag i skolan. 

 
I söndags skulle vi egentligen ha åkt till ett mumincafé men det blev lite missar i kommunikationen med kompisarna så det blev inget av det. Jag och Alex åkte till Korea Town istället, så jag klagar inte. Där köpte jag en shitload med skivor, posters etc. med min favoritgrupp vilket gjorde mig löjligt lycklig. Så nu är mitt rum tapetserat i bilder på koreanska pop-killar, återigen - jag klagar inte!

Och så igår var det en helgdag så jag och Alex åkte för att träffa Lollo, en svensk tjej som fått ett annat stipendium. Vi hade lovat henne att gå med på japaska mästerskapen i judo. Vilket vi ångrade bittert när vi fick reda på att 1) vi var tvungna att ta ett tåg kl 08:20, 2) det skulle hålla på hela dagen, 3) vi blev erbjudna att hitta på nåt med några japanska killar vi hade träffat på festen fredagen innan. Det var inte helt ointressant dock men värmen inne i arenan var kvävande så efter åtta timmar var vi minst sagt möra. Den här synen muntrade dock upp mig något;
Kostym-män som kryper omkring och skurar golv, jahapp inget konstigt.
Jag hade hellre spenderat dagen med mina nya japanska vänner men jag misströstar inte för under Golden Week, en fyra-dagar-lång ledighet som börjar på lördag, så har vi bestämt att vi ska hitta på något. Förhoppningsvis inkluderar det även mumin-caféet som vi missade föregående söndag (fingers crossed).
Några av dem jag antagligen ska hitta på något tillsammans med under lovet :D

2 comments:

  1. Klassfotot visar tydligt att du växt mycket sedan du kom till Japan. Är det tillväxthormon i köttet?

    ReplyDelete
  2. Senaste inlägget var från mig Ivar fast det blev i Christinas namn. Kram.

    ReplyDelete