Thursday, May 8, 2014

Golden Week

Under förra helgen samt måndag och tisdag inföll en rad olika helgdagar efter varandra vilket innebär att vi hade ett litet mini-lov, som kallas Golden Week. 

Jag började mitt lov på fredagen efter skolan med att åka till Chofu med Lindsey och skaffa en efterlängtad mobiltelefon! Så nu har jag en sprillans ny iPhone5, jag kan kontakta omvärlden - ganska glad! :DDD 
Jag har ett litet näbbdjur som hjälper mig att hålla skärmen ren <3
Jag hann också med att förlora min karaoke-oskuld! Nu vill jag gå på karaoke hela tiden...

På lördagen åkte jag och Alex till IKEA!!! Det första vi gjorde var att gå till cafeterian och käka "Suueeden meetobooru". Sedan gick vi omkring och letade mattor, gardiner, duschdraperi. Okej jag ska vara ärlig, det var mest jag för att jag är en diva när det kommer till inredning. Det kändes som om vi var ett gamalt gift par; Alex körde vagnen medan jag gick och grubblade över vilka gardiner jag skulle ha; "njaaaeee den här färgen går inte ihop så bra med sängkläderna, och jag gillar inte tyget på den här, det här mönstret är lite..." Ledsen Alex... Sedan skulle vi ju bära hem allt detta också, det var dessutom sjukt varmt just den dagen (nästan 29 grader tror jag), men så värt deti slutändan! Så här är lite bilder på hur mitt rum ser ut ny med de nya textilerna och framförallt kanske - alla affischer!
Nu till söndagen, då det äntligen var dags för vår sight seeing av Tokyo tillsammans med två super schyssta japanska killar (som förövrigt båda har varit utbytesstudenter i USA och prtatar flytande engelska, så vi kunde prata både det och japanska men för att vara ärlig så blev det mest engelska...). Eftersom det som sagt var lov var det ännu mer folk än vanligt så vi stannade inte så länge på varje plats utan åkte runt mycket. Vi hann med att se två olika tempel, först ett shintoistiskt, Meiji, och sedan ett buddhistiskt, Asakusa.  Förutom tempel såg vi också skytree, som är 634 m högt, men vi åkte aldrig upp i det p.g.a. av den enorma folkmassan. Vi kom inte heller in på mumincaféet som jag hade velat gå till - väntetiden på att få en plats var 5 timmar. Nej tack! Vi gick över Shibuya crossing, ett stort övergångställe där det fullkomligt myllrar av folk och åkte med monorail till Odaiba, en konstgjord ö där bl.a. ett stor TV-hus ligger. Utsikten är otroligt vacker - perfekt ställe att ta kort, särkilt bredvid kopian av frihetsgudinnan, version mindre. Vill dit igen!! 

 Sen blev det måndag och då åkte jag och Alex till Kichijoji och hade kul, tog purikura igen fast bara vi två den här gången. På kvällen gick jag och Inas, den indonesiska tjejen på bilderna ovan, till en festival som hölls ganska nära där vi bor - kurayami matsuri ("mörker festivalen") Nu menar jag inte den typen av festival som till exempel way out west eller nåt sånt, utan mer som en ceremoni... Okej jag ska försöka förklara vad det går ut på. I shinto-templet, runt vilket den här festivalen hölls, bor det gudar. En gång om året förflyttas de här gudarna till små hus som en massa personer sedan är med och bär omkring på. Varför har jag glömt, gudarna kanske bara vill ha lite frisk luft en gång om året? Kolla på bilderna så tror jag ni förstår hur det såg ut. Såklart såldes en massa mat och dryck i stånd överallt och här och var uppträdde folk i traditionell dans och musik. Mycket intressant var det i alla fall!
 
Nästa dag var tisdag, alltså sista lovdagen och då gjorde jag... Absolut ingenting! :D

1 comment:

  1. Hej, sötsnut!
    Ser att du har boat in dig, så fint det blivit! Skymtade jag en viss dokumentportfölj i ett hörn? Vilken frihet för den, efter att ha bott i min garderob i 18 år. Och ända till Japan! Ny miljö fick även de små tempelgudarna på bypromenaden, intressant! Tack för alla fina bilder med trevlig text till och ha en mysig helg! Kraaam! Christina

    ReplyDelete